منتورینگ یک برنامه از پیش طراحی شده سازمانی است که برای افزایش ارتقاء کیفیت کارکرد پرسنل یک شرکت با استفاده از به‌اشتراک‌گذاری و هدایت کارکنان باتجربه تعریف می‌شود و مشخصا از سمت سازمان حمایت و هدایت می‌شود.

 

     منتور کیست؟

 

 به زبان ساده یک منتور کسی است که دانش، تخصص و مشاوره خود را به کسانی که تجربه کمتری دارند ارائه می‌دهد. منتور با بهره‌گیری از تجربه و مهارت‌های خود، کارمندانش را در مسیر درست هدایت می‌کند. یک منتور به کارمندان تازه‌کار برای یافتن فرصت‌های رشد حرفه‌ای، به‌دست آوردن اعتماد‌ به‌نفس و بهبود مهارت‌های فردی کمک می‌کند. این کمک و حمایت بر اساس تجربه‌ها و آموخته‌های شخصی منتور است که باعث جلب اطمینان بیشتر از جانب کارمندان خواهد شد.

 

     همان‌طور که گفته شد، یک منتور کسب‌و‌کار با توجه به رشد حرفه‌ای و توسعه مهارت‌های بین فردی و متقابل کارمندان تازه کارش، از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کند و به‌ویژه او کمک می‌کند تا این کارمندان گزینه‌ها و انتخاب‌های حرفه‌ای خود را کشف کنند، اهداف توسعه را تعیین کنند، ارتباطات جدید ایجاد کنند و منابع را به خوبی شناسایی کنند. در این روش، یک منتور به عنوان الگو و مشاوری حرفه‌ای برای کارمندان عمل می‌کند. نقش یک منتور بر اساس نیازهای متغیر کارمندان تازه‌کار در طول زمان، تکامل پیدا می‌کند. در اغلب موارد، روابط منتورینگ غیررسمی است، درحالی‌که چنین روابطی هرازچندگاهی می‌تواند رسمی‌تر باشد.

 

 در روابط منتورینگ رسمی، منتورها روش‌های از پیش تعیین شده و ساختاریافته‌ای را برای تعیین و تنظیم انتظارات واقع‌بینانه، به‌دست آوردن و افزایش منافع متقابل و ارتقای کیفیت کارمندان دنبال می‌کنند. منتورهای خوب همیشه تمایل دارند تا مهارت‌ها و دانش خود را با کارمندان جوان به اشتراک بگذارند و از آنجایی که آنها هم مانند کارمندان تازه‌کار با همین چالش‌ها مواجه شده‌اند، می‌توانند با همدلی بیشتر با نیازهای آنان برخورد کنند. منتورها برای الهام بخشی و ایجاد اطمینان و اعتماد در عملکرد خود، نگرش مثبت و تمایل به مقابله با مشکلات را دارند. این ویژگی به آنها کمک می‌کند که با کارمندان جوان در مورد اهداف و دغدغه‌های حرفه‌ای راحت‌تر بحث کنند. از دیدگاه کسب‌وکار، منتورها به کارمندان در بالا بردن اعتماد به‌نفس، توسعه مهارت‌ها و افزایش اعتبار آنها کمک می‌کنند و کارمندانی که دارای اعتماد به‌نفس و رضایتمندی هستند، سازمان را به جلو هدایت می‌کنند و به همین دلیل کسب‌و‌کارها  در حال حاضر تمرکز خود را بر شناسایی برنامه‌های منتورینگ صحیح، راهبردی و حمایتی قرار داده‌اند.

 

     برای شروع یک کسب و کار نقش منتور می‌تواند پررنگ باشد و دلیلش هم واضح است. شما چیزی را قرار است به‌دست آورید که به‌تنهایی با صرف زمان و آزمون و خطای بیشتری باید به آن برسید.

 

     مطالعات نشان مي دهند که شرکتهاي کوچک و متوسط فناوري در رونق اقتصادي، توسعه فناوري و ايجاد اشتغال مولد، نقشي اساسي دارند. اما عدم آشنايي با مهارتهاي کسب و  کار, ناآگاهي از شرايط بازار و فقدان تجربيات فني-تخصصي و مديريتي سبب مي شود که  بسياري از  اين شرکتهاي نوپا در سالهاي ابتدايي تاســـيس دچار  شکست  شوند. 

 

     موسسه ایده‌بنیان راشا، سعی می‌کند با برگزاری کارگاه‌‌های آموزشی مرتبط با فضای کسب وکار در حد توان خود، به موفقیت شرکت‌ها و واحدهای کارآفرین تولیدی و اقتصادی کمک کند. فهرست برخی کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت که توسط این آکادمی ارائه می‌گردند در ادامه فهرست شده‌اند.

 

     علاوه‌بر این‌که شرکت‌کنندگان در هر کارگاه، گواهی‌نامه شرکت در آن را دریافت می‌دارند، به کسانی که در حداقل دو دوره از هر بخش شرکت نموده و گواهی‌نامه اخذ نموده باشند گواهی‌نامه منتوری اعطا خواهد شد. اهمیت داشتن این گواهی‌نامه در آن‌است که در فضای استارتاپی کسب و کارهای نو که طی سال‌های اخیر در کشور ایجاد شده است، تیم‌های کاری و شرکت‌های بسیار کوچک برای توسعه کار خود نیاز به راهنمایان کسب و کار دارند. منتورها علاوه بر نقش مهمی که در توسعه شرکت‌های خود دارند، می‌توانند در راهنمایی این کسب و کارهای کوچک نیز موثر باشند.

کد کارگاه

عنوان کارگاه

تاریخ برگزاری

هزینه (هزار تومان)

۱-۱

مدیریت کسب و کارهای کوچک

  

۲-۱

مدیریت توسعه کسب و کار

  

۳-۱

آشنایی با کسب و کار مجازی

  

 

 

۴-۱

 

 

۵-۱

 

طرح کسب و کار (BP) و

Business Convas

 

مدیریت مجتمع های تجاری

 

 

 

 

۱۹ و ۲۰ بهمن ۹۶

 

 

 

 

۳۵۰ هزار تومان

کد کارگاه

عنوان کارگاه

تاریخ برگزاری

هزینه (هزار تومان)

۲-۱

اصول و فنون مذاکره

  

۲-۲

مهارت های فروش

  

۲-۳

اصول تبلیغات ویژه شرکت‌های کوچک و نوپا

  

۲-۴

بازاریابی شبکه‌ای

(Network Marketing)

  

کد کارگاه

عنوان کارگاه

تاریخ برگزاری

هزینه (هزار تومان)

۳-۱

مدیریت مالی برای مدیران غیرمالی

 (هوش مالی مدیران)

  

۳-۲

آشنایی با شیوه تامین مالی کارآفرینان

  

کد کارگاه

عنوان کارگاه

تاریخ برگزاری

هزینه (هزار تومان)

۴-۱

قوانین و مقررات مالیاتی و قانون مالیات بر ارزش افزوده

چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶

۹:۰۰ الی ۱۷:۰۰

۴۰۰

۴-۲

قوانین و مقررات کار

  

۴-۳

بیمه

سه شنبه ۲۵ مهرماه ۹۶

۱۷:۰۰ – ۱۹:۰۰

رایگان

۴-۴

اعتبارات اسنادی

  

۴-۵

قانون برگزاری مناقصات

  

۴-۶

مقررات، تسهیلات بانکی و قوانین چک و سفته

  

کد کارگاه

عنوان کارگاه

تاریخ برگزاری

هزینه (هزار تومان)

۵-۱

استارتاپ‌ها و محصولات دانش‌بنیان

  

۵-۲

آشنایی با مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری

  

۵-۳

سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)

  

کد کارگاه

عنوان کارگاه

تاریخ برگزاری

هزینه (هزار تومان)

۶-۱

الزامات استانداردهای ISO

  

۶-۲

   
    

کد کارگاه

عنوان کارگاه

تاریخ برگزاری

هزینه (هزار تومان)

۷-۱

حروف چینی با XEPersian

  

۷-۲

متلب و پنهان‌نگاری

(Mathlab & Watermarking)

  

۷-۳

نرم‌افزارهای آماری (دوره مقدماتی)
SPSS

  

۷-۴

روش‌های تحقیق و پروپوزال نویسی

  

۷-۵

بیوانفورماتیک

  

تذکر۱: محل برگزاری همه کارگاه ها در یکی از شهرهای اندیشه و یا شهریار است. برای دیدن اطلاعات و محل برگزاری کارگاه (برنامه ریزی شده) روی نام کارگاه کلیک کنید.

تذکر۲٫ اگر مایلید کارگاهی زودتر برنامه ریزی شده و در آن شرکت نمایید برای پیش ثبت نام به صفحه پیش ثبت نام بروید.